joi, 24 februarie 2011

Testarea de retur

Dupa cum bine stiti sunt component al Comisiei de Arbitri "Dr. Emil Vlaiculescu" Prahova in cadrul Ligii a IV-a. Specializarea arbitru asistent.
Incerc sa va impartasesc din trairile mele ca arbitru de fotbal pentru a vedea si voi cum suntem noi - oamenii in negru.

Multi ne hulesc, ne injura isi varsa neputinta pe noi, dar nu stiu ca si noi avem familii care pot suferi de pe urma acestor lucruri, avem pasiuni, orgolii si avem mentori extrordinari. Si mai ales muncim pentru acesta activitate. Intr-un cuvant suntem oameni. Si oameni pot gresi. Si asta se intampla fara a avea un inters anume.

Toti colegii mei fac aceasta activitate din placere si pe langa aceasta pasiune avem locuri de munca care ne solicita ca pe orice om. De multe ori gresim din stres si oboseala NU voit. Asta pentru cei care nu inteleg...

In fine... sa trecem la altceva.
La fiecare inceput de tur sau retur noi, arbitri, sustinem doua tipuri de testari. Una fizica si una teoretica. Deci le dam de cel putin 2 ori pe an. Duminica 20 februarie am sustinut aceasta testare semi-anuala la Izvorani cu incepere de la ora 11.00.

Testarea teoretica consta in 10 intrebari care pot fi text de reglament sau situatii de joc. Exemplu aleatoriu: "Un jucator loveste cu palma un adversar cand isi disputa mingea. Ce decizie ia arbitrul?". Avem 10 astfel de intrebari la care trebuie sa raspundem intr-o ora.  Unele sunt si cu starea terenurilor, controlul bancilor de rezerva, etc. Ati inteles ce vreau sa spun. Daca nu iei nota peste 7 mai dai odata peste 1 luna. In acest interval de timp nu arbitrezi ca sa ai timp sa citesti Legile Jocului :))

Dupa testarea  teoretica a urmat testarea fizica. Duminica am avut parte de ninsoare si temperaturi in jurul a -3 grade.
Probele fizice constau in alergare de anduranta numita Testul Cooper si 2 probe de viteza.
La Testul Cooper ti se dau 12 minute in care trebuie sa alergi minim 2700 m, iar la testele de viteze sunt 2 buc x 50 m si 2 buc x 200m.

Pentru asta am inceput pregatirea fizica pe 3 ianuarie alaturi de bunul meu prieten Laurentiu Piciu (cel ami bun arbitru pe 2010), dar si alaturi de alti baieti remarcabili cu care ma inteleg la fel de bine si cu care am legat prietenii: Sorin Nistor, Bogdan Bucur, Vali Dumitru zis Colina (prietenii stiu de ce), Razvan Dincuta si nu in ultimul rand Cristi Nica. Baieti oridinea este aleatoare toti sunteti preferatii mei.

DA, ati citit bine Cristi Nica. Arbitru asistent FIFA numarul 1 in Romania 3 ani la rand. Un OM extraordinar care este un monument de modestie. Niciodata in fata noastra nu s-a arata superior si il apreciez mult pentru asta. Si ascultam vrajiti cum este sa arbitrezi jucatori pe care-i vezi al televizor: Messi, Xavi, Iniesta si lista poate continua.
Si nu ai cum sa nu tragi tare la antrenamante cand il vezi la 43 de ani cum alearga. Macar de rusine sa fi in dreptul lui, daca inaintea lui nu poti, pentru varsta si dupa aceea pentru stadioanele unde arbitreaza.

Fiind in jur de 40 de persoane (Ioan nu rade :)) ) am fost impartiti in 2 grupe.
Eu fac parte din categoria babaciunilor. Adica a celor care nu mai au nici o sansa de a promova intr-o categorie superioara si varsta peste 25-26 de ani. Bineinteles ca printre babaciuni se afla arbitri cu experienta care s-au plictist de testele acestea si ca sa treaca timpul mai usor fac haz de necaz.

In prima grupa sau strans manji sau alergatorii care alerga cum respira :)), adica fara probleme. Bineinteles ca la fiecare tura mai facem misto de ei, dar asa intretinem atmosefra.
Felicitari lor mai ales ca Andrei Moroita a lergat 3300 m. E fotbalist de aceea :))

Si in sfarsit vine si randul nostru. Ni se da startul si ca de fiecare data ma grupez cu Sorin Nistor si bagam material. Alergam "la brat", scoatem 1 min si 35 sec pe prima tura, ceea ce e foarte bine, si cotinuam increzatori. Dupa 12 minute ne oprim la borna 2850 m. Nu e rau. Deci, se pare ca nu sunt chiar asa gloaba.

Dupa Testul Cooper au urmat "scurtele" pe care le urasc din toata inima. Recunosc nu pot. Viteza este o chestie nativa pe care daca nu o ai nu o poti imbunatati. Iar cum eu nu am viteza ele reprezinta chinul meu la testele fizice.  Pune-ma sa alerg 2 Cooper-e si accept cu placere, dar da-mi un 50 m si m-ai omorat.
Am tras de mine cat am putut de tare si cu noroc am reusit sa le trec.

Berea cu baietii si drumul spre casa este istorie.

Cam asta este una din zilele ce fac parte din calendarul unui arbitru si ganditi-va ca cei din nivelurile superioare muncesc mult mai mult.
Asa ca inainte de a mai injura un arbitru de fotbal, dati-i circumstante atenuante si nu il mai acuzati de hotie.

Acestea fiind scrise asteptam cu nerabdare meciurile. In "groapa cu lei" e bine. Acolo esti arbitru nu in afara terenului.
Mult succes colegilor mei arbitri din toata tara!

6 comentarii:

  1. Nu stiu daca Ioan o sa rada, dar eu sigur nu m-am putut abtine! :)) 40 - cred ca ai avut un fel de deja vu.

    Citind randurile tale, m-ai facut sa imi aduc aminte de orele de sport din scoala si de mama care era profa de ed fizica (acum e o "tanara" pensionara). Mi se pare una din meseriile ideale, sa poti face sport si miscare si sa iti poti astfel pastra conditia fizica. Pana la urma, acele probe pe care le dati va prind bine, intr-un fel, pt ca va motiveaza sa va mentineti in forma.

    Cat despre arbitrii din fotbal, asa este, ai dreptate, unii microbisti, din prea mult entuziasm, uita ca de fapt si voi sunteti oameni si ceea ce se intampla acolo nu e neaparat VOIT, ci o simpla greseala omeneasca.

    Mult succes in continuare!

    RăspundețiȘtergere
  2. Gabi,
    Ma bucur ca ti-a placut :)

    Ar fi bine sa fie o meserie, insa in Romania nu deocamdata nu se poate. Nici la nivelul Ligi 1...
    Se incearca trecerea la arbitraj profesionist prin incheierea unui contract intre federeatie si arbitri, dar mai este mult pana departe...

    Singurele tari care au posibilitatea de asa ceva sunt Anglia, Spania si Italia.

    Dar, per ansamblu, este o activitate frumoasa :)

    RăspundețiȘtergere
  3. am fost in spatele lui laur k de obicei bobo

    RăspundețiȘtergere
  4. vali multumeste-i lui laur cel mai bun din 2010 pt sfatul de la scurte sti tu..............

    RăspundețiȘtergere
  5. Pai de aceea e cel mai bun din 2010... Stie sa dea sfaturi remarcabile :P

    RăspundețiȘtergere
  6. frumos scris... un arbitru :)

    RăspundețiȘtergere